Studentlivet er over

På universitetet lærer vi utrolig mye i løp av tre raske år, men etterpå skal man ut i arbeidslivet alene. Det er ikke alltid like enkelt å være den nye, og man skal finne sin plass på arbeidsplassen. Jeg var heldig, det vil si at jeg slapp å søke på jobber fordi jeg hadde en som ventet på meg. I disse tider når mange sliter med å finne seg arbeid kan man si at jeg vant i lotto. Alt var klart og forventningene mine var også klare. Jeg hadde store ambisjoner om hvordan jeg skulle være, hva jeg ønsket pedagogisk og hvordan jeg ville være som leder. Det er bare det at når enn kommer ut og er ferdig så er man sliten. Jeg var full av ideer og tanker på hvordan ting skulle være, men realiteten ble ikke slik. Det er ikke slik at universitetet forteller deg hvordan du som person skal finne din plass i en gruppe med mennesker som allerede har sine rutiner og tanker på hvordan de pleier å ha det på jobb.

Igjen var jeg heldig. Jeg kom til en arbeidsplass hvor jeg var kjent og som jeg hadde godt inn å ut av i flere år mens jeg studerte. Personalet kjente jeg godt og på forhånd hadde jeg gjort meg klar til hvordan jeg kunne "takle" de ulike personlighetene som er på min arbeidsplass.

Det jeg ikke hadde tenkt på var det at jeg kom inn i en ny rolle. Fra før var jeg en assistent, en av de som arbeidet på "gulvet" som vi liker å kalle det. Jeg hadde vært en del av grunnmuren. For er det noe alle pedagoger, ledere og styrere vet er det at uten assistentene, barne- og ungdomsarbeiderne og fagarbeiderne så hadde ikke barnehagen fungert så bra som den faktisk gjør. Det er slik at det er grunnmuren som er tilstede i barnehagen mest. De er ikke på møter, foreldresamtaler og kurs like ofte som det vi pedagoger er. Det er de menneskene som faktisk er mest sammen med barna i barnehagen. I min  nye rolle oppdaget jeg raskt at jeg måtte ta grep for å hindre meg selv i å bli borte fra avdelingen. Jeg hadde ikke studert i tre år for å sitte på møter...  Det er i fellesskapet med barna jeg som pedagog må være for å gi dem det tilbudet de faktisk har rett på.. For å gi barna det tilbudet som jeg ønsker at de skal ha.

Fra å være en del av gruppen, en del av assistentene, en del av grunnmuren til å være deres leder.. Det har ikke vært like lett. Jeg har hatt et indre ønske om å være venn med alle samtidig som jeg ser at det ikke er mulig. Gjennom de første ukene måtte jeg sakte men sikkert ta fatt i min rolle og vise at jeg var en leder.  Dette var og er en balanse som jeg tror alle nyutdannede pedagoger må arbeide med i den første tiden, kanskje de første årene. Teorien skal ut i praksis, og praksisen har ikke sluttdato slik den hadde på Universitetet 

#student #studierover #nyutdannet #leder #barnehage #barnehagelærerstudiet #universitetet #livetetter #praksis #teori 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

barnehagelerer

barnehagelerer

24, Stavanger

Kategorier

Arkiv

hits